FAQ
Her får du svar på alle spørsmålene du har om Interrail i Europa.
Hva er Interrail?
Interrail er en klassisk reiseform som nå er tilbake for fullt. Med en Interrail-billett som er gyldig i 33 land i den ene hånden og ryggsekken i den andre, kan du besøke 40.000 destinasjoner i Europa. Interrail er et tog pass eller en togbillett som lar deg oppleve alle de ukjente hjørnene i Europa. Interrail-billetten er gyldig i flere dager, gir deg tilgang til 37 jernbaner og flere fergelinjer. På de fleste rutene kan du bruke Interrail-billetten sånn som den er, men på noen ruter ogs trekninger så må du i tillegg resvere seter. Les mer om setereservasjoner og natttog her.
NB: Interrail-billetten er også kjent som "the Interrail Global Pass"
I hvilke land er Interrail-billetten gyldig?
Med en Interrail-billett kan du reise i 33 land rundt om i Europa. Dette er landene du kan besøke:
Belgia, Bosnia-Hercegovina, Bulgaria, Danmark, England, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kroatia, Luxembourg, Nord-Makedonia, Estland, Latvia, Nederland, Nord-Irland, Norge (kun på vei ut av landet), Polen, Portugal, Romania, Ungarn, Serbia, Skottland, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Sveits, Tjekkia, Tyrkia, Tyskland, Wales.
Hvor kan jeg finne mer informasjon om Interrail?
Vi har tatt med det viktigste her, men vi anbefaler også den offisielle Interrail siden og Rail Planner App. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har noen spesifikke spørsmål du trenger svar på!
Hvor finner jeg tidtabellen til de ulike togene?
Du finner en detaljert oversikt her - inkludert reisetider og krav til setereservasjon. Du kan også laste ned den offisielle Interrail-appen som har all informasjonen du trenger.
Hvilke togselskap kan jeg reise med?
Du får en oversikt over alle jernbanene og fergelinjene som inngår her.
Hvilken Interrail-billett bør jeg velge?
På hver produktside har vi laget en liten beskrivelse som hjelper deg med å velge billetten som passer for den turen du har planlagt. Vi tilbyr 9 forskjellige Interrail-billetter (i alle 33 land). Her tilbyr vi bare Interrail-billetter (Interrail Global Pass) i ungdoms- og voksenbilletter. Hvis du reiser i gruppe med barn og / eller eldre så ber vi deg om å ta kontakt med oss - så hjelper vi deg.
Sjekk ut denne guiden for å finne ut av hvilken billett som passer best for deg.
NB: Husk at voksne kan ta med seg barn opp til 12 år gratis på en voksenbillett
Hva er aldersgrensen på de ulike billettene?
Interrail har fire produktkategorier:
- Barn: 4-11 år
- Ungdom: 12-27 år
- Voksen: 28-59 år
- Senior: 60 år eller eldre
Vi tilbyr kun ungdoms- og voksenbilletter. Hvis du reiser i en gruppe med barn og / eller eldre ber vi deg om å kontakte oss - så hjelper vi deg med billettene dine.
NB: Kunder med voksenbillett kan ta med opptil to barn under 12 år uten ekstra kostnad (de trenger fremdeles en billett). Ungdom og eldre har lov til å kjøpe voksenbillett for å kunne benytte seg av dette tilbudet. Barn under 4 år reiser alltid gratis (men det er fortsatt behov for setereservasjon på barn over 2 år).
Kan alle kjøpe en Interrail-billett?
Ja!Interrail-billetter er tilgjengelig for alle europeiske borgere i alle aldersgrupper - og både barn, ungdom og eldre får gode rabatter på denne billetten. Hos oss kan du kjøpe ungdoms- og voksenbillett online, men du må gjerne ta konatkt med oss om du vil kjøpe billetter for barn eller eldre.
NB: Hvis du ikke er bosatt i Europa, kan du reise på EUrail Pass i stedet. Hvis du er europeisk statsborger med gyldig pass eller ID, men du er bosatt utenfor Europa, kan du velge mellom EUrail eller en Interrail-billett.
Hvordan regner man ut "reisedøgn"?
De fleste Interrail-billetter inkluderer et fast sett med reisedager innen en bestemt tidsperiode (f.eks. 30 dager). En "reisedag" er definert som dagen du reiser til midnatt samme dag.
For eksempel: Hvis din første etappe er 08:00, starter reisedagen 08:00, og du kan reise til midnatt den dagen.
Natt tog: Hvis reisen starter med et direkte nonstop nattog, trenger du bare å logge avgangstid (basert på forutsetningen om at toget ankommer etter midnatt). F.eks. du setter deg på et tog i Berlin kl. 21.00, og det ankommer kl. 09.00 neste morgen, det vil bare telle som en reisedag siden toget er et direkte tog uten mellom stopp.
Hva skjer om jeg mister billetten min eller at den blir stjålet?
Siden Interrail-billetten er en unik fysisk billett, kan vi ikke reprodusere eller skrive ut en annen billett til deg - så da må du kjøpe en ny billett. Hvis billetten blir stjålet, bør du kontakte de lokale myndighetene og følge deres instruksjoner.
Hvilken billett skal jeg velge - kontinuerlig eller flexi-billett?
I utgangspunktet er det to forskjellige typer Interrail-billetter du bør vurdere og alt kommer ned til hvilken type reisende du er.
Hvis du reiser nesten hver dag, bør du gå for en Interrail-billett med kontinuerlig gyldighet for å reise på påfølgende dager.
Hvis du bor på hver destinasjon i noen dager, bør du vurdere en Interrail-billett med fleksibel gyldighet. For eksempel: Interrail-billetten (Interrail Global Pass): 10 dager innen 1 måned. Flexi-dager trenger ikke være sammenhengende.
Hvorfor må det være en "startdato" på billetten?
Startdatoen er den første reisedagen for Interrail-turen din, som blir skrevet ut på billetten din. For eksempel: Hvis du har skaffet deg en Interrail-billett med «5 reisedøgn i løpet av 1 måned» med startdato 1. august, da utløper den 30. august.
Hva er forskjellen mellom 1. og 2. klasse (økonomi)?
Valget mellom første og andre klasse avhenger ikke bare av budsjettet ditt, men også av reiseopplevelsen du leter etter. Generelt sett er forskjellen mellom en 1. og 2. klasses togreise komfortnivået og fasilitetene som tilbys.
Førsteklasse:
- Individuelt justerbare seter
- Mer plass mellom setene sidelengs
- Mer benplass
- Ekstra brede bord
- Elektrisk uttak per sete
- Vogner: menyer serveres ved setet ditt
- WiFi
Andre klasse (økonomi):
- Moderne seter i åpne vogner
- Rom (6 seter)
- Sjenerøse bagasjerom
- Multifunksjonelle bord
- Restaurant og bistrobil
- En stikkontakt per dobbeltsete
- WiFi (noen vogner)
Vær oppmerksom på at alle togoperatører har forskjellige tilbud og at ingen billetter på 1. klasse eller 2. klasse i Europa er de samme.
Hva er reisedagboken?
Reisedagboken følger med billetten din og er dokumentet som holder styr på reisedagene dine. Før du går ombord på et tog eller en båt, må du fylle ut dine reiseplaner for den spesifikke strekningen med en svart eller blå penn (ingen blyanter er tillatt). Har du ikke fylt ut dette kan du bli bøtelagt opptil 200 euro i lokal valuta.
Kan jeg kjøpe Interrail One Country Pass hos KILROY?
For øyeblikket tilbyr vi ikke Interrail One Country Pass i produktporteføljen vår.
Hva er de mest populære Interrail-billettene?
Generelt er de mest populære Interrail-billettene «Global Pass» som gir tilgang til ubegrenset reise i 33 land. Av de globale passene er disse de mest populære:
- 15 reisedøgn i løpet av 2 måneder
- 5 reisedøgn i løpet av 1 måned
- 15 dager på rad
Tilbyr dere rabatt på disse billettene?
Ja! Ungdom og eldre får mer enn 20% rabatt på Interrail Global Passes sammenlignet med vanlig voksenpris. Den nedsatte prisen vises allerede når du velger kortet du vil ha.
Alle som reiser på en voksenbillett kan også ta med opptil to barn under 12 år GRATIS.
Jeg vil endre startdatoen min, er det mulig?
Nei, den fysiske billetten kan ikke endres. Du er kan derimot starte reisen innen billettens gyldighet. For eksempel, en billett som er gyldig mellom 25/12 og 25/1. Da kan du starte reisen fra hjemlandet ditt den 27/1, men den siste reisedagen din er fortsatt 25/1.
Setereservasjoner
Hvordan fungerer det med setereservasjoner?
VI har en egen side om akkurat dette. Ta deg en titt på denne siden for å finne ut mer om setereservasjoner og natt tog.
MÅ jeg reservere seter?
Nei, men det anbefales på det sterkeste siden noen tog og sesonger (høysesong fra midten av mai til september og høytidsperioder) gjør at togene kan være fulle. Du kan også i hele Europa med regionale tog som ikke krever plassreservasjoner, men det vil ta lengre tid og du må legge til ekstra stopp på reisen.
Vi anbefaler at du planlegger litt fremover og bestiller seteplasser på minst ut- og inngående datoer fra startdestinasjonen, som varer i to timer eller mer.
Kan dere hjelp meg med setereservasjoner?
Vi hjelper deg mer enn gjerne med å komme i gang og reservere dine første seter. Fyll ut skjemaet nederst på siden, så kontakter vi deg så fort som mulig. Vær oppmerksom på at disse reservasjonene MÅ bestilles før avreise.
På dette stadiet kan vi ikke bestille alle reservasjonene og / eller tilpasse reiseruter.
For andre sete- og nattogbestillinger se denne siden for mer info eller last ned Rail Planner-appen.
Kan jeg motta setereservasjonene mine på mail?
Ja og nei. I Italia, Frankrike, Østerrike, Sveits, Sverige, Tyskland og Benelux kan du bestille din setereservasjon kun tre timer i forveien og få den levert som en e-billett. Du kan bruke selvbetjeningsbestillingssystemet her eller bruke Rail Planner App.
For setereservasjoner i andre land er det en fysisk papirbillett og det er IKKE mulig å få dine setereservasjoner levert som en e-billett. Her må du bestille minst 8 virkedager før toget går. Når du ikke reiser i høysesongen eller på de mest trafikkerte rutene er det enkleste og mest praktiske alternativet å kjøpe din setereservasjon på den lokale jernbanestasjonen.
Hvor lang tid i forveien bør jeg reservere seter?
Det er mulig å reservere seter opptil 90 dager (og i noen tilfeller 60 dager) fremover i tid.
I sommermånedene anbefaler vi at du reserverer så langt på forhånd som mulig. Det kan også være lurt å bestille tidlig hvis du reiser i en større gruppe og vil være sikker på at dere får sitte sammen.
Hvorfor må jeg betale for setereservasjon når jeg allerede har en Interrail-billett?
Interrail-billetten gir deg fleksibel tilgang til alle togene som drives av de deltakende jernbaneselskapene. Som billettholder trenger du kun å betale for setereservasjonsgebyret til den spesifikke ruten, ikke en full billett. Setereservasjonsgebyrene varierer mye avhengig av land og type tog du skal reise med.
Hvor kan jeg finne en oversikt over de forskjellige tog-nettverkene?
Du kan få oversikt her. Når du kjøper en Interrail-billett hos KILROY får du også med deg en offline versjon av kartet som du kan ta med deg på reisen.
Jeg planlegger bare å reise rundt i ett land, fungerer en Interrail-billett da?
Hvis du bare planlegger å kun reise innen ett land, som for eksempel i Tyskland eller i Frankrike, vil et One Country Pass være et bedre valg for deg. Akkurat nå så tilbyr KILROY bare Interrail-billetter (Global Pass) online, men du må gjerne ta kontakta med oss så kan vi fortelle deg om alternativene for One Country Passes (billetter for kun ett land).
Jeg reiser fra Danmark, må jeg reservere plass på toget til Tyskland?
Når du reiser med Interrail fra Danmark til Tyskland i sommerperioden (fra april til september), anbefales det sterkt å reservere plass på alle internasjonale tog mellom Danmark og Hamburg. Du kan gjøre setereservasjonen direkte på DSB sin nettside, på den lokale jernbanestasjonen, Rail Planner App eller ved å kontakte oss via e-post.
NB: Vær oppmerksom på at disse reservasjonene kan selges unna raskt og du burde derfor vurdere alternative datoer eller ruter i tillegg til den originale planen din.
Hvilke dokumenter og ID må jeg ha med på reisen?
På reisen er det viktig at du tar med Interrail-billetten, reisedagboken og en slags ID (f.eks. Pass eller førerkort) for å identifisere gyldigheten av passet og bostedslandet til toglederen. Hvis du ikke kan vise gyldig dokumentasjon kan du risikere bøter eller bli nektet reise.
Reiser du på en rute der du trenger setereservasjon, må du også vise setereservasjonsbilletten til konduktøren.
Jeg er 18 år og hørte at jeg kunne få Interrail-billett gratis?
Siden 2018 har EU tilbudt gratis Interrail-billett til europeiske borgere som fyller 18 år i et program kalt DiscoverEU. Du må søke til dette programmet og søknaden inkluderer noen retningslinjer for reisen din. Les mer om det her.
Kan jeg reise med en Interrail-billett i hjemlandet/bostedslandet mitt?
Interrail-billetten er ikke gyldig for innenlandsreiser i hjemlandet ditt, men den kan brukes til grenseovergangsreiser på vei ut og hjem fra ditt første reisemål. Turen din må gjøres innen gyldigheten av billetten og innenfor en dag.
For eksempel: Hvis du bor i Stockholm (Sverige) kan du reise til København (Danmark) på en Interrail-billett med den antagelsen om at du krysser grensen samme reisedag.
Har dere en app?
Vi anbefaler at du bruker den offisielle Rail Planner App - den har all den informasjonen du trenger for å få en fantastisk Interrail opplevelse.
Hva gjør jeg dersom toget mitt blir kansellert?
Da drar du til den lokale stasjonen, så vil de gi deg riktig informasjon og tips til hva du bør gjøre videre i tråd med the European Passenger Rights.
Kan jeg kjøpe Interrail-billetten på et lokalt KILROY-kontor?
Ja, selvfølgelig! Når du gjennomfører kjøpet kan du velge foretrukket måte å hente Interrail-billetten din.
Interrail-billetten min har feil passnummmer fordi jeg fikk nytt pass etter at jeg gjorde bestillingen - hva gjør jeg?
Hvis du har mottatt et nytt pass fra kjøpstidspunktet og til avreise, må du ta med deg både det gamle og det nye passet på reisen. Interrail-billetten din blir sjekket opp mot ID-en som i dette tilfellet ditt gamle og nye pass.
Hvor trygge er eiendelene mine om bord på toget, finnes det skap?
Det er ingen skap som sådan, men det er finnes alltid steder som er tilgjengelig for bagasjen din. Du bør alltid holde øye med bagasjen din og holde verdifulle ting nær deg, som for eksempel i et pengebelte eller under puten når du sover på nattog. Tyveri: For å redusere tyveri og stramme inn sikkerheten så er alle vogner låst. For eksempel: hvis du er på et nattog og du sover i en sofa og vennen din er i neste vogn, kan du ikke gå til neste vogn. Døren låses vanligvis etter midnatt når restauranten og kafévognen er stengt.
Hvordan fungerer bagasje om bord på tog?
I motsetning til flyselskaper er det generelt ingen størrelse eller vektgrense for bagasje på europeiske tog. Det finnes noen tilfeller der det er skrevet med liten skrift, men i praksis er det ingen som bryr seg eller veier/måler bagasjen din uansett. Vi anbefaler deg å reise med en solid ryggsekk på Interrail i Europa i motsetning til kofferter og traller.
Kreves det visum i noen av landene på Interrail?
For EU-borgere kreves det ikke visum for å reise inn i EU-landene. Det er derimot noen regler på Balkan og i Tyrkia (i Danmark kreves det ikke e-visum, er du Finsk kreves det ikke e-visum, i Sverige kreves det ikke e-visum, på Island kreves det ikke e-visum, i Nederland kreves e-visum, Norge krever e-visum, Belgia krever e-visum). Et e-visum med tre måneders multi-entry innen 90 dager koster rundt 35 EUR og skaffes enkelt online her: https://www.evisa.gov.tr/en/
Har nattog dusjer og toaletter?
Ja. Noen ganger har sovekupeen til og med et eget bad, men det koster selvfølgelig litt ekstra.
Må jeg ta med sovepose på nattog?
Nei. På nattog blir dette gitt til deg. I sovekupeen er sengetøyet allerede gjort klart for deg og i en sofa må du re opp sengen selv.
Har alle togene WIFI?
Nei. Men flere og flere togoperatører har begynt å rulle ut gratis rask WIFI på de lange rutene. De har også egne portaler med spill, tv, magasiner og aviser på forskjellige språk.
Har alle tog AirCon / vifter / ventilasjon?
Dessverre ikke. Men de gamle togene på f.eks. Balkan har vinduer som du kan trekke ned og få litt frisk luft.
Tilgjengelighet
Jeg sitter i rullestol, kan jeg dra på Interrail?
Ja det kan du! De fleste vesteuropeiske land har ramper for å gå inn og ut av toget. Noe ekstra planlegging bør du vurdere om du drar på interrail i rullestol, men generelt sett er det ikke noe problem.
Frakt, levering & retur
Jeg reiser om noen få dager, kan dere sende meg Interrail-billetten på mail?
Dessverre ikke. Interrail-billetten er en fysisk billett som skrives ut med din personlige informasjon, som du må ha med deg på reisen. Vi prøver alltid å sende billetten din så raskt som mulig og du vil vanligvis motta den innen 2-5 virkedager.
NB: Startdatoen for reisen din bør derfor alltid være minst 10 dager etter kjøpet.
Når kan jeg forvente at billettene mine kommer?
Vi begynner å behandle bestillingen din så fort vi har mottatt betalingen din. Alle bestillinger behandles normalt innen 1-2 virkedager. Alle pakker blir sendt som sporbare og med rask frakt av PostNord / DHL og du skal motta pakken innen 2-5 virkedager. Pakken blir levert til et posthus/post i butikk i nærheten av deg. Husk at du må ta med ID for å hente pakken.
Jeg kommer ikke til å bruke setereservasjonen min, kan jeg få den refundert?
Generelt sett kan du få tilbakebetalt bestillingen av setereservasjonen din dersom;
- Setereservasjonen ble utstedt av KILROY
- Din individuelle reservasjon har en verdi på mer enn 25 EUR
- Vi mottar refusjonsforespørselen din ved å sende oss en e-post minst to virkedager i forveien
- Billetten er stemplet "ubrukt" - du gjør dette på den lokale jernbanestasjonen minst en dag før avreise
Beløpet vi kan refundere til deg avhenger av billettypen og av det lokale jernbaneselskapet. Vi refunderer beløpet direkte tilbake til kredittkortet du brukte til betaling.
Vi refunderer ikke mulige serviceavgifter.
NB: Vær oppmerksom på at Eurostar-tog IKKE tilbyr refusjon.
Hvorfor må jeg betale for frakt?
Interrail-billetten er en fysisk papirbillett som du trenger for å vise tog konduktøren. Siden det er et verdidokument, sender vi alle pakker med sporing av PostNord / DHL som gjør at vi sørger for at du vil motta billetten på en rask og sikker måte. Prisen på frakt avhenger av våre fraktkostnader og vises alltid i kassen.
Kan jeg hente Interrail-billetten min på et lokalt KILROY-kontor?
Nei, dessverre ikke på dette stadiet. Vi sender ut alle billetter fra hovedkontoret vårt i København, Danmark.
Kan jeg utvide Interrail-billetten på farten eller oppgradere reisedagene?
Nei, dessverre. Ta kontakt med oss om du har et spesifikt spørsmål så hjelper vi deg best mulig.