{{ section.name }} Support

Vi fant {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} og {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} for '{{ searchTerm }}'

0 Results found

{{ section.name }} Support
Søk etter destinasjoner, aktiviteter, opplevelsesreiser, reiseforslag, etc...

Vi fant {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} og {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} for '{{ searchTerm }}'

0 Results found

Finner du fortsatt ikke det du leter etter?

Ta kontakt med oss, så får du hjelp av en av våre reisespesialister.

Hvordan vi regner ut karbondioksidkompensering

jente reiser med tog

Hvordan regner man best ut utslippet av en flytur?

Kort sagt: Myclimate / KILROY-modellen tar hele aktiviteten ved det å fly i betraktning og dens innvirkning på klima, mens andre modeller og leverandører ofte kun fokuserer på CO2-utslipp.

Den mer detaljerte forklaringen: Vi bruker myclimate Flight Emission Calculator, som er utviklet av myclimate. Utslippsberegningen tar hensyn til en lang rekke faktorer som påvirker karbonavtrykket, og inkluderer blant annet:

  • Flyavstand
  • Drivstofforbruk under taxing, start, flytid og landing
  • Type fly (Les mer på myclimate.org)
  • Gjennomsnittlig passasjerbelastning
  • Reiseklasse (økonomi / business / første)
  • Utslipp som kommer fra produksjon og transport av drivstoff, og ikke bare forbruket av det.

Flere detaljer om beregningen finner du på myclimate sin hjemmeside

Vil beregningsresultatet alltid samsvare med de eksakte utslippene fra flyreisene mine?

Nei - men det vil være tilnærmet likt.

Når man lager en formel som denne, er det nødvendig å gjøre visse antagelser basert på gjennomsnittet over tid. Ved for eksempel bruk av gjennomsnittlig antall passasjerer for den flyreisen, og ikke antall passasjerer på de nøyaktige flyvningene du tar.

Det må også legges til grunn beregninger for gjennomsnittlig drivstofforbruk for forskjellige grupper av fly, fordi formelen ikke kan ta hensyn til alle de forskjellige fly- og motortypene som er der ute. Utslippsberegningen vil imidlertid gi en veldig god tilnærming av de faktiske utslippene fra dine spesifikke flyreiser.

Tar beregningen hensyn til om en flyging blir fløyet ved hjelp av bærekraftige luftfartsdrivstoff (SAF - Sustainable Aviation Fuels), fsom .eks. biodrivstoff?

Nei, det gjør det ikke - ikke ned til den spesifikke flyvningen.

Men når fly- og flyindustrien utvikler seg, og fly blir mer drivstoffeffektive, og når SAFs og elektriske fly blir mer utbredt, vil formelen begynne å gjenspeile den medfølgende reduksjonen i bruken av tradisjonelt jetbrensel per kilometer. Dette betyr at når flyindustrien blir gradvis grønnere, vil det også gjenspeiles i formelen som brukes for alle flyvninger - men ikke på det individuelle flynivået.

↩ Tilbake til hovedsiden

Kilroy.OutdatedBrowserBox.Text Kilroy.OutdatedBrowserBox.LinkText

Oops - Siden du prøver å nå er ikke tilgjengelig eller har blitt flyttet. Vi håper du finner det du leter etter her i stedet...