{{ section.name }} Support

Vi fant {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} og {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} for '{{ searchTerm }}'

0 Results found

{{ section.name }} Support
Søk etter destinasjoner, aktiviteter, opplevelsesreiser, reiseforslag, etc...

Vi fant {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} og {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} for '{{ searchTerm }}'

0 Results found

Finner du fortsatt ikke det du leter etter?

Ta kontakt med oss, så får du hjelp av en av våre reisespesialister.

En guide til Boms & President

top-general-friends
Ingrid Solheim

Boms & President er en favoritt på reise. Kortspillet er lett å lære og internasjonalt kjent, men å bli enige om reglene går ikke alltid like smertefritt. Vi har samlet de mest kjente (og en del ukjente) reglene i håp om å få et overblikk over kortspillet som alle ser ut til å ha sin egen versjon av. 

Hvis det er noe som heter at kjært kortspill har mange navn er dette intet unntak. På norsk er vi mest kjent med Boms & President eller bare President, men hvis du foreslår dette i andre land er det ikke sikkert folk henger med. Vi starter derfor med en oversikt over noen av spillets mange navn du kan komme over på reise: 

  • England/USA: President & Asshole, Scum, Asshole, Rich Man Poor Man, Bum, Landlord, Emperors and Scum, Root Beer, Butthead, Capitalism, Hoop, Kings, Warlords, Hierarchy
  • Australia: Warlords and Scumbag
  • Frankrike: Trouduc eller Trou du Cul
  • Tyskland: Einer ist immer der Arsch
  • Nederland: Sluitspieren eller Klootzakken

Kortenes verdi

  1. Startkort: Ved spillets start er det personen med et spesifikt kort som får legge ut først (f. eks. ruter 3)
  2. Mesterkort/bombe: Tar alt, uansett. Det er ikke lov til å sitte igjen med, eller starte en runde med dette kortet. (Vanligvis kløver tre, spar tre eller ruter knekt)
  3. Ville kort: Spilt sammen med et vanlig kort får de verdien til dette kortet. Spilles de alene har de høyeste verdi, eller samme verdi som kortet som ligger på bordet. (Kan være jokere, toere og treere)
  4. Gå ned: Med et på forhånd bestemt kort kan spilleren som legger dette si "gå ned". Da må neste spiller legge et lavere kort, eller si pass. (F.eks. 8'ere).
  5. Revolusjon: 4 like fra samme hånd på bordet snur spillet så kortenes hierarki blir motsatt - fra høyt til lavt og lavt til høyt. Hvis en annen spiller legger nye 4 like blir det motrevolusjon og kortenes hierarki går tilbake til normalt. Det er riktig nok sjeldent med revolusjon, siden spilleren både må ha 4 like kort på hånda, og muligheten til å starte på tomt bord. 
  6. Fullføring/quick clear: Hvis en spiller for eksempel legger to 7'ere på bordet kan en annen spiller som også har to 7'ere kjapt legge på disse selv om det ikke er denne spillerens tur. Bunken går da ut, og denne spilleren får starte. 
  7. Serier: Enkle eller doble serier, enten fritt eller fast antall. F.eks. at serien kun kan bestå av 5 eller 10 kort etter hverandre.
  8. Toere: Toere har flere ulike funksjoner, her er noen av versjonene.
  9. Toere har høyeste verdi
  • Toere har høyest og lavest verdi, slik at det kan legges på som høyeste kort og neste person så kan legge et lavt kort
  • Toere gjør at bunken går ut og personen som la kortet kan starte på ny runde
  1. Pass-kort: Et pass-kort kan legges når en egentlig ikke har mulighet til å spille noe og har ingen hensikt. Spillet fortsetter med kortet som ble lagt før pass-kortet (4'ere kan for eksempel være pass-kort)
  2. Transparente kort/Speil: Kortet tar samme verdi som kortet som ligger på bordet (unntatt "mesterkort". Ofte fungerer 6'ere som transparente kort)
  3. Valgfrie kort: Med valgfrie kort kan spilleren selv velge hvilken verdi kortet skal ha. 
  4. Farge (ruter/spar/hjerter/kløver): Når det første kortet legges på bordet er det kun denne fargen som kan spilles denne runden. Dermed kan for eksempel en ruter 5 kun slås av en høyere ruter. 
  5. Fargerangering: Kortenes farge i seg selv har en verdi i rekkefølgen spar, hjerter, ruter og kløver, der spar er mest verd og kløver er minst verd. Dermed kan for eksempel en kløver 5 slås 5'ere eller høyere i alle farger, mens en ruter 5 ikke kan slås av en kløver 5 fordi kløver har lavere verdi. Den kan derimot slås av en høyere kløver. 
  6. Jokere: Det finnes versjoner både med og uten jokere. I spill der jokere er med fungerer disse ofte som valgfrie kort, transparente kort, høyeste kort, mesterkort/bombe eller pass-kort.

Øvrige varianter

I tillegg til kortenes verdi er det også et sett med regler som en må forholde seg til. Også her er det store variasjoner mellom hvilke regler folk ønsker å ha med i spillet. 

To kortstokker: kan benyttes når det er mange spillere.

Hvem starter: Det vanligste er at enten bomsen eller presidenten starter. Ofte er bomsen ansvarlig for å stokke og dele ut kortene, og får dermed starter runden. Dermed følger runden klokkas retning.

Når går bunken ut: Bunken kan for eksempel gå ut når alle har sagt pass, når en spiller legger kløver 3 eller når 4 like ligger etter hverandre på bordet (f.eks. at 4 spillere legger samme kort etter hverandre eller 2 spillere legger like par etter hverandre). Når bunken går ut er det siste spiller som la kort på bordet som begynner. Hvis denne spilleren ikke har flere kort igjen er det spilleren ved siden av som får begynne. 

Pass: Et "pass" gjelder enten en hel runde (til alle har sagt pass og bunken går ut) eller til det er din tur på ny (slik at du kan si pass og så fortsette spillet neste gang det er din tur til å legge ut i samme runde).

Skips: Hvis en spiller legger et kort med samme verdi som kortet på bordet må spilleren ved siden av stå over en runde.

Tabbehånd: Ingen spillere, bortsett fra bomsen, har lov til å røre kortene som ligger på bordet under hele spillet. Det gjelder alt fra å legge vekk kort når bunken skal ut, flytte på kort for å se hva som ligger der og annet. Rører du kort som ligger på bordet blir du automatisk boms i neste runde. (NB: Hvis bomsen velger å kaste kort fra bordet på sine motspillere gjelder ikke dette som berøring).

Utdeling etter rangering: Etter utdeling (før spillerne ser på kortene) snus det øverste kortet i alle bunkene. Presidenten får bunken med det høyeste kortet på toppen, visepresidenten får det nest høyeste osv. 

Omstokk: Hvis en av spillerne ikke har fått noen bildekort etter at kortstokken er utdelt blir bunken stokket og kortene delt ut på nytt.

Lureboms: Hvis presidenten glemmer å gi kort til bomsen før første kort er lagt på bordet ved spillets start, kan bomsen velge å bytte sine kort med presidentens. Det vil si at bomsen og presidenten bytter bunker.

Plassering: Plasseringen rundt bordet gjenspeiler spillernes rangering. Presidenten sitter på den mest behagelige stolen. Visepresidenten sitter til venstre for presidenten osv. rundt bordet. Bomsen sitter da til høyre for presidenten, for eksempel på en krakk eller på gulvet.

Oppgjør: Når første runde er over og spillerene har fått utdelt nye kort er det oppgjør mellom de ulike rollene. Et oppgjør kan utføres på ulike måter:

  • Bomsen gir sine 2 beste kort til presidenten og visebomsen gir sitt beste kort til visepresidenten. President og visepresident kan velge hvilke kort de vil gi bort. 
  • Presidenten/visepresidenten kan spørre etter spesifikke kort, og bomsen/visebomsen må gi dette hvis de har. Presidenten/visepresidenten kan velge hvilke kort de vil gi bort.
  • Om dere spiller med "mesterkort" kan dere velge om dette kortet må gis bort eller ikke hvis bomsen/visebomsen sitter med det. 

Forhandling: Mens boms/viseboms og president/visepresident gjør opp med sine beste og dårligste kort kan spillerne som har havnet på midten av rangstigen forhandle ett kort seg imellom. De kan foreslå hvilke kort de trenger eller ønsker å gi bort, og gi hverandre ett kort hver.

Presidentens lov: En spiller som blir president 3 runder på rad får lov til å lage en regel. Dette er typisk når alkohol er innblandet i spillet, og består ofte av slurker som straff for å si bestemte ord, endring av regler i spillet og annet.

Spillets gang

Om du aldri har spilt Boms og President, men ønsker å bli sosialt akseptert får du her en kort gjennomgang av hvordan spillet fungerer.

  1. Alle kortene deles ut.
  2. For enklest oversikt kan du rangere kortene på hånda etter høyde og farge
  3. Spiller 1 legger et enkelt kort/et par/en serie.
  4. Spiller 2 må enten si pass, eller legge kort med høyere verdi enn det Spiller 1 la på bordet. Hvis Spiller 1 la et enkelt kort legger Spiller 2 et enkelt kort med høyere verdi. Hvis Spiller 1 la et par må spiller 2 legge et par med høyere verdi, osv. 
  5. Hvis spiller 2 sier "pass" går turen videre til Spiller 3.
  6. Spilleren som først blir kvitt alle sine kort blir President. Nestemann som blir kvitt kortene sine blir visepresident osv. helt til bomsen sitter igjen. 

Roller

Her er en oversikt over navn på de ulike rangeringene: 

  • President: President, Landlord, Emperor, Rich man, King
  • Visepresident: Vice President, Noble, Big landowner
  • Nøytral, Borger, Arbeider, Bonde: Citizen, Upper merchant, Lower merchant, Peasant
  • Viseboms: Vice Asshole, Vice Scum, Small landowner
  • Boms: Asshole, Scum, Bum, Beggar, Poor man, Swamp

Kilroy.OutdatedBrowserBox.Text Kilroy.OutdatedBrowserBox.LinkText

Oops - Siden du prøver å nå er ikke tilgjengelig eller har blitt flyttet. Vi håper du finner det du leter etter her i stedet...