Det er en ekstraordinær situasjon vi befinner oss i. Virkningene av koronaviruset verden rundt er uten sidestykke og har påvirket oss alle. Enten hjemme eller på reise. Vi vet at mange av våre kunder har vært tvunget til å avbryte eller avbestille sin drømmereise, for å være hjemme hvor man føler seg tryggest. Med verden snudd på hodet så er vi, som selskap bevisst på vårt ansvar og det rammeverket som vi jobber under (Pakkereiseloven*). På bakgrunn av dette vil vi gjerne informere deg om det lovmessige og de økonomiske rettighetene som gjelder for din reise, avhengig av din situasjon.
Når vil jeg motta pengene mine?
Vi har forståelse for at det er mange spørsmål som melder seg nå vedrørende avbestilling, refusjon, gavekort og vouchere. Våre kollegaer jobber med en stor mengde henvendelser. Dette arbeidet vil dessverre ta lang tid grunnet kapasitet og kompleksitet som denne situasjonen medfører. Derfor må du regne med flere måneders behandlingstid fra du sender inn din henvendelse til refusjonsoppgjøret er klart og du deretter mottar dine penger. På grunn av denne ekstraordinære situasjonen vil det altså være mer enn 14 dagers behandlingstid (slik Pakkereiseloven dikterer). Vi beklager dette; men denne utsettelsen er basert på råd fra myndighetene som har sett hvilken situasjon reiselivsnæringen er i per dags dato.
I de tilfeller der det ikke foreligger en sluttdato på reiserådet (reiserådet skal revurderes) forholder vi oss til avreiser innenfor de neste 14 dager ad gangen etter juridisk rådgivning og gjengs håndtering i bransjen. Da reiserådet kan endre seg og reisen kan la seg gjennomføre, er det slik vi må håndtere dette per i dag.
Vi er en agent for flere partnerne og leverandører verden over og har avtaler og forpliktelser ovenfor disse. COVID-19 har påvirket hele reiselivsbransjen og verdikjeden og vi jobber sammen for å finne de mest effektive løsningene i samarbeid med våre partnere. Merk at dersom du kun har kjøpt en flyreise så forholder vi oss til flyselskapenes eventuelle refusjonsmuligheter- og frister som for tiden er svært lange. Husk også at om du har bestilt kun fly på våre hjemmesider med kredittkort, så kan du rette kravet ditt til kredittkortselskapet dersom det gjelder en kansellert flyavgang.